Życzenia Biskupa Łomżyńskiego na Wielkanoc 2022
Umiłowani Bracia i Siostry,
Prawda o Zmartwychwstaniu od dwóch tysięcy lat niezmiennie zadziwia świat i jest źródłem nadziei dla tych, którzy wierzą w Chrystusa. Obecnie, kiedy wojna toczy się za wschodnią granicą naszej Ojczyzny, przepełnione nadzieją orędzie wielkanocne staje się szczególnym źródłem umocnienia i pocieszenia.
Niech ta nadzieja towarzyszy nam podczas Świąt Zmartwychwstania Pańskiego. Niech przezwycięży smutek i lęk. Niech przyniesie pokój i oddali szaleństwo wojny. Niech sprawi, że na świecie zapanuje zgoda, miłość, i radość.
Wraz z Biskupem Tadeuszem życzymy Wam – Umiłowani Diecezjanie i drodzy Goście – błogosławionych Świąt Wielkanocnych oraz odwagi i siły potrzebnej do budowania Królestwa Chrystusowego na ziemi. Serdeczną życzliwością i pamięcią w modlitwie obejmujemy naszych Braci i Siostry z Ukrainy, którzy na terenie naszej diecezji znaleźli schronienie i pomoc. Niech wszystkim Zmartwychwstały Pan błogosławi.
Wasz Biskup + Janusz Stepnowski
Kochani Siostry i Bracia! Mili Goście i Drodzy Parafianie!
„Wiara nie uwalnia nas od udręk życia, ale pozwala nam przejść przez nie w zjednoczeniu z Bogiem w Chrystusie, z wielką nadzieją, która nie zawodzi…” (Orędzie Ojca Świętego Franciszka na Wielki Post 2022). Powoli wychodzimy z bolesnego doświadczenia pandemii, ale przeżywamy niestety tegoroczną Uroczystość Paschalną w cieniu okrutnej wojny za naszą wschodnią granicą. Wszystkich nas bardzo niepokoi obecna sytuacja. Potrafiliśmy jednak mimo wszystko otworzyć nasze serca na pomoc duchową i materialną naszym siostrom i braciom z Ukrainy, za co serdecznie dziękujemy!
Z okazji Świąt Wielkanocnych pragniemy przekazać Wam wszystkim, najserdeczniejsze życzenia paschalne. Niech spotkanie Zmartwychwstałego Jezusa, Zwycięzcy śmierci, piekła i szatana, będzie dla nas wszystkich umocnieniem wiary i mimo wszelkich trudności źródłem prawdziwej radości. Życzymy także pokoju serca, niegasnącej nadziei i doświadczenia Bożej miłości w naszej niełatwej codzienności. Niech Zmartwychwstały Chrystus napełni Wasze serca miłością i pokojem, niech sprawi, by w sercu każdego człowieka światło zawsze zwyciężało nad ciemnością, dobro nad złem, radość nad smutkiem, nadzieja nad rozpaczą, miłość nad nienawiścią. Przeżyjcie te Święta w bliskości Zmartwychwstałego Chrystusa oraz w radości i cieple rodzinnego domu i rodziny. Niech spotkanie ze Zbawicielem przy Stole Eucharystycznym i przy stole w domach rodzinnych umocni was i wasze rodziny w miłości, jedności i pokoju. Wszystkim życzymy radosnych i błogosławionych Świąt. W tym duchu przyjmijcie Boże błogosławieństwo.
Wasi Duszpasterze
- TRIDUUM PASCHALNE -
Niedziela palmowa rozpoczyna najważniejszy okres naszych przygotowań do świętowania Zmartwychwstania Pańskiego oraz w tajemnicę Wielkiego Tygodnia.
Tak jak Jezus wszedł do Jerozolimy, tak przychodzi dziś do każdego z nas. Oby nie okazało się jednak, że stoimy w tym tłumie, który woła: „Hosanna”, a za chwilę będzie wołał: „Na krzyż z Nim”. Prośmy o łaskę, abyśmy w nadchodzącym czasie przeżyli z Panem Jezusem szczery żal z powodu naszych nieprawości, po to, aby przeżyć prawdziwą radość z powodu nowego życia, które ofiaruje nam Zmartwychwstały.
Starajmy się przeżyć ten tydzień w skupieniu, uczestniczyć w nabożeństwach Wielkiego Tygodnia, aby wzmacniać naszą wiarę i coraz pełniej i bardziej świadomie przeżywać to największe wydarzenie w historii zbawienia.
WIELKI CZWARTEK
17.30 Nabożeństwo
do 22.00 Adoracja
WIELKI PIĄTEK
10.00 Droga krzyżowa w kościele
15.00 Godzina Miłosierdzia z Koronką
17.30 Nabożeństwo : Liturgia Męki Pańskiej
WIELKA SOBOTA
18.30 Nabożeństwo
Poświęcenie pokarmów od 08.00 do 14.00 co pół godziny
Spowiedź w Triduum Paschalne od godz. 16.00.
Podczas Triduum Paschalnego komunia św. udzielana jest tylko podczas nabożeństwa wieczornego.
Rano nie ma nabożeństw.
Rekolekcje Wielkopostne 2022
w parafii pw. Nawiedzenia NMP w Ostrołęce
27 - 30 marca 2022 r.
Niedziela (27 marca 2022 r.)
7.00 – Msza święta z nauką dla dorosłych
8.30 – Msza św. z nauką dla dorosłych i młodzieży
10.00 – Msza święta z nauką dla dorosłych (po Mszy św. Gorzkie Żale)
11.30 – Msza święta z nauka dla dzieci
13.00 – Msza święta z nauką dla dorosłych
16.00 – Msza święta z nauką dla dorosłych (po Mszy św. Gorzkie Żale)
18.00 – Msza święta z nauką dla dorosłych
Poniedziałek (28 marca 2022 r.)
6.30 – Msza święta z nauką dla dorosłych
8.15 – Msza święta z nauką dla dorosłych
10.00 – Msza święta z nauką dla dorosłych
11.15 – Msza święta z nauką dla dorosłych
17.00 – Msza święta z nauką dla dorosłych
19.00 – Msza święta z nauką dla dorosłych i młodzieży
Wtorek (29 marca 2022 r.)
6.30 – Msza święta z nauką dla dorosłych
8.15 – Msza święta z nauką dla dorosłych
10.00 – Msza święta z nauką dla dorosłych
11.15 – Msza święta z nauką dla dorosłych
17.00 – Msza święta z nauką dla dorosłych
19.00 – Msza święta z nauką dla dorosłych i młodzieży
Środa (30 marca 2022 r.)
6.30 – Msza święta z nauką dla dorosłych
8.15 – Msza święta z nauką dla dorosłych
10.00 – Msza święta z nauką dla dorosłych
11.15 – Msza święta z nauką dla dorosłych
17.00 – Msza święta z nauką dla dorosłych
19.00 – Msza święta z nauką dla dorosłych i młodzieży
Uwaga:
W poniedziałek nauka stanowa dla grup apostolskich, modlitewnych
po Mszy świętej o godz. 17.00
We wtorek nauka stanowa dla małżeństw po Mszy świętej
o godz. 17.00
Spowiedź - codziennie na pół godziny przed każdą Mszą św.
Postarajmy się tak zaplanować swój czas i obowiązki, abyśmy mogli codziennie brać udział w tych duchowych ćwiczeniach.
Zachęćmy i zaprośmy też innych do wzięcia udziału w rekolekcjach!
Duszpasterze
Rekolekcje prowadzi
Ks. prof. dr hab. Andrzej Najda z UKSW w Warszawie
Nasze życie duchowe nierzadko przypomina
dom, do którego znosimy kolejne towary z supermarketów,
coraz bardziej zaśmiecony tanim badziewiem.
Wielki Post to czas, w którym trzeba się wreszcie zabrać za samego siebie i wyrzucić to, co jest bezwartościowym balastem.
Treść z portalu OPOKA
przejdź do artykułu :
https://opoka.org.pl/biblioteka/P/PR/mg-wpost2022
Wielki Post to czas, w którym trzeba się wreszcie zabrać za samego siebie i wyrzucić to, co jest bezwartościowym balastem. Żyjemy w społeczeństwie konsumpcyjnym. Jest to fakt, z którym nie ma sensu polemizować.
Nauczyliśmy się, że można żyć stosunkowo wygodnie, bo wszystko dostępne jest „na wyciągnięcie ręki”. Jedzenie, często kiepskiej jakości, kupujemy w supermarketach i dyskontach. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że tabele spożywcze opisujące zawartość dietetyczną poszczególnych produktów (warzyw, owoców, mięsa) sprzed 50 lat trzeba dziś napisać na nowo, bo zawartość witamin i mikroelementów zmniejszyła się o kilkanaście, a w wielu przypadkach – nawet o kilkadziesiąt procent. Kupując jedzenie na kilogramy kupujemy masę spożywczą, a nie wartość odżywczą.
Ubrania zmieniamy co sezon, a nawet częściej. Statystyczny Amerykanin kupuje średnio jedną sztukę ubrania tygodniowo – można podejrzewać, że Polacy w tej statystyce nie są daleko w tyle. Urządzenia techniczne i elektroniczne wymieniamy na nowe gdy się zepsują, a nawet wcześniej – gdy tylko pojawi się jakaś techniczna nowinka. O naprawianiu starego sprzętu niemal nikt dziś nie myśli, a w wielu przypadkach – jest to wręcz niemożliwe.
Gromadzimy na potęgę wszelkiego rodzaju przedmioty. Nasz dom i nasze życie stają się coraz bardziej zaśmiecone towarami o małej wartości, ale za to – w dużej ilości. Wszystko to można opisać mianem konsumpcyjnego stylu życia. Styl życia to jednak nie tylko zewnętrzne zachowania. To, jak żyjemy, przekłada się na nasze wnętrze, na naszą duchowość.
Podążając za ludzkim stadem, nieświadomie odchodzimy od zdrowego, chrześcijańskiego modelu życia. Nie jest to jakieś novum. Już w pierwszym pokoleniu chrześcijan wielu dało się uwieść logice tego świata – logice życiowego bezpieczeństwa i wygody. To do nich pisał św. Paweł: „Wielu bowiem postępuje jak wrogowie krzyża Chrystusowego, o których często wam mówiłem, a teraz mówię z płaczem. Ich losem - zagłada, ich bogiem - brzuch, a chwała - w tym, czego winni się wstydzić. To ci, których dążenia są przyziemne” (Flp 3, 18-19).
Zewnętrzny konsumpcjonizm nie jest jednak jedynym zagrożeniem.
Niestety także w życiu duchowym często idziemy na łatwiznę. Codzienne wsłuchiwanie się w Słowo Boże i wprowadzanie go we własne życie wydaje się być zadaniem przerastającym nasze możliwości. Jest to pokarm konkretny, ale wymagający „pogryzienia” i „przetrawienia”. Zamiast tego wolimy duchowe przekąski, duchowy fast food, którego pełno w internecie. Mogą to być rozmaite obietnice w stylu „jeśli odmówisz taką a taką modlitwę, spełni ci się to a to”, mogą to być rozmaite formy religijnego formalizmu, które zamiast sięgać do naszej relacji z Bogiem, koncentrują się na religijnej poprawności – uczestnictwie w takiej czy innej formie liturgii, przyjmowaniu komunii w taki czy inny sposób. Może to być także zakamuflowana „ewangelia sukcesu”, której echa pobrzmiewają w licznych nauczaniach świeckich i duchownych liderów nieświadomie powielających tezy protestanckich teleewangelistów (odrzucane zresztą przez bardziej konserwatywnych protestantów).
Wielki Post nie jest czasem duchowego dodawania kolejnych takich elementów. Post, z samego założenia, jest czasem odejmowania, duchowego sprzątania tego, co małowartościowe lub wręcz szkodliwe – jak przeterminowany pokarm z supermarketu. Zamiast szukać kolejnych duchowych „kąsków”, zacznij od przyjrzenia się, jak wygląda twoja codzienna relacja z Bogiem. Jak wygląda twoja modlitwa? Czy jest na niej miejsce na spokojną lekturę Słowa Bożego i rozważenie go w odniesieniu do własnego życia? Czy jest w niej czas wyciszenia, w którym staram się po prostu być przed Bogiem i pozwalać Mu przemieniać moje serce? Czy raczej jest to duchowa gadanina, przed którą ostrzega sam Jezus „Na modlitwie nie bądźcie gadatliwi jak poganie. Oni myślą, że przez wzgląd na swe wielomówstwo będą wysłuchani” (Mt 6,7).
Przypatrz się także swojemu życiu. Co jest główną motywacją? Czy możesz uczciwie powiedzieć o sobie, że szukasz woli Bożej dla swojego życia i codziennie ją wypełniasz? Czy raczej traktujesz Boga jak polisę ubezpieczeniową: On ma mi zapewnić zdrowie, materialną pomyślność i bezpieczeństwo, gdy tylko ja wypełnię ze swej strony stosowne warunki. Nierzadko bowiem tak wygląda nasza modlitwa i religijność – traktujemy je jak wpłatę „składki ubezpieczeniowej”. Gdy my zrealizujemy to, co do nas należy, Bóg da nam wszystko, czego pragniemy. To jednak jest religijność pogańska. Tak właśnie podchodzili do Boga poganie, którzy kierowali się dewizą „do ut des” (daję, abyś Ty dał), składając pogańskim bóstwom ofiary i zanosząc do nich modły. Chrześcijańska religijność jest zupełnie inna – opiera się na poznaniu Boga, na przyjęciu Jego woli dla mojego życia i realizacji tej woli. Jest to jednak niemożliwe, gdy zamiast słuchać Słowa Bożego, karmimy się duchowym pokarmem, który oparty jest na wyrwanych z kontekstu fragmentach Biblii, albo – co gorsza, własnych wynurzeniach kaznodziejów. Być może więc duchowe sprzątanie powinniśmy zacząć od usunięcia ze swego życia duchowej bylejakości i postanowienia o systematycznej lekturze Biblii połączonej z modlitwą? A może czas sięgnąć do prawdziwych mistrzów życia duchowego – takich jak św. Jan od Krzyża, św. Teresa Wielka czy św. Ignacy Loyola?
Może też jest to moment, aby zrobić uczciwy rachunek sumienia, nie taki pospieszny, na pięć minut przed spowiedzią, ale przyglądając się wnikliwie całemu swojemu życiu, swym relacjom z bliskimi, swym życiowym wartościom, swym motywacjom? Być może zajmie on nie kilka minut, ale wiele dni – ale jakże inaczej będzie wyglądać wielkopostna spowiedź przygotowana w ten sposób!
W czasach, które przynoszą coraz więcej niepewności, dobrze jest pamiętać, że modlitwa ma w sobie wielką moc.
Kto modli się z wiarą, może bardzo wiele wyprosić.
Oto modlitwa o pokój, którą warto często odmawiać
litania do Matki Bożej, Królowej Pokoju.
Kyrie elejson, Chryste elejson, Kyrie elejson
Chryste usłysz nas, Chryste wysłuchaj nas
Ojcze z nieba, Boże – zmiłuj się nad nami
Synu Odkupicielu świata, Boże – zmiłuj się nad nami
Duchu Święty, Boże – zmiłuj się nad nami
Święta Maryjo, Bogarodzico Dziewico – módl się za nami
Maryjo, Pierwsze Tabernakulum Najświętszego Ciała Jezusa Chrystusa,
Maryjo, słuchająca i zachowująca w sercu Słowa Boga,
Maryjo, Matko Bożego Miłosierdzia,
Matko dzieci, którym nie dane było się narodzić,
Matko prześladowanych za wiarę,
Matko narodów podzielonych,
Matko narodów ogarniętych wojną,
Matko tych, którzy boją się o swoje życie,
Matko uchodźców bez dachu nad głową,
Matko tych, którym brakuje wody i chleba,
Matko pozbawionych pracy,
Matko owładniętych chciwością,
Matko zagubionych w sieci internetu,
Matko cierpiących i chorych,
Matko samotnych i opuszczonych,
Matko pogardzanych i dyskryminowanych,
Matko zagubionych i rozczarowanych,
Matko zbuntowanych i rozgoryczonych,
Matko wykorzystywanych i zastraszanych,
Matko tych, którzy stracili wszelką nadzieję,
Matko tych, którzy płaczą po cichu,
Królowo Pokoju, otoczona koroną z gwiazd dwunastu,
Obleczona płaszczem gwiazd jaśniejących,
Wyjednująca nam łaski u Boga,
Niosąca nadzieję,
Ucząca wytrwałej modlitwy,
Pomagająca przebaczyć,
Kojąca rany niezabliźnione,
Jednająca rodziny,
Wygaszająca spory,
Rozwiązująca węzły,
Podpowiadająca słowa dobre i kojące,
Pocieszająca zrozpaczonych,
Zsyłająca dobre natchnienia,
Dająca przykład cierpliwości i łagodności,
Wskazująca drogę do domu,
Szukająca dzieci zagubionych,
Biorąca na siebie cierpienie swoich dzieci,
Uśmiechająca się do swoich dzieci
Pocieszenie dusz czyśćcowych,
O oczach mądrych i rozumiejących,
O sercu łagodnym,
O dłoniach otwartych,
Miłująca bezwarunkowo
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, przepuść na Panie
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, wysłuchaj nas Panie
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, obdarz nas pokojem
Módl się za nami Święta Boża Rodzicielko
Abyśmy się stali godnymi obietnic Chrystusowych
Módlmy się:
Prosimy Cię Panie Boże, dozwól nam sługom swoim za przyczyną Maryi, Niepokalanej Matki Boga i Królowej Pokoju, abyśmy każdego dnia byli apostołami pokoju Twojego Syna w naszych sercach, rodzinach i na całym świecie. Przez Chrystusa, Pana Naszego. Amen.
Kościół Farny w Ostrołęce Ks. Proboszcz
tel. : (29) 764 49 50
Parafia rzym-kat. pw. N.N.M.P Kancelaria Parafialna
ul. Szwedzka 2 tel. : (29) 764 29 97
07-410 Ostrołęka
PKO BP Oddział 1 w Ostrołęce
94 1020 3802 0000 1102 0007 5010
Odwiedza nas 20 gości oraz 0 użytkowników.